JoJosStuff

Ölands skördefest!

Kategori: Foto

Morgonpromenad!

Chansa och kyss en groda så kanske du hittar din prins...

Kategori: Allmänt

Några av bilderna jag tog på min lunch idag.

Lunch!

Efter fyra minuter är lunchen uppäten och ja kan pyssla med det här resten av tiden!

Bildbomb från Riga!

Kategori: Travel!

I början på sommaren så blev ja halvbjuden på kryssning till Riga och det tackar man ju inte nej till! Så här kommer en liten bildbomb från när vi var där.

Det var en riktigt lyckad resa och jag tycker Riga är en väldigt mysig stad. Vi slappade mest och bara vandra omkring, drack och åt gott.

Höst!

Dagenslunch!

Mmmm!!!

Mina fina strumpor!

Kategori: Allmänt

Så här såg mina strumpor ut efter jag hade använt dom en dag!! Typiskt dom som va så fina. Fast så bra kvalite var det visst inte...

Hängig!

Någons öga är lite hängigt efter hans lilla rymming i måndags...

Översvämning!

Kategori: Allmänt

Jag ska dela ut post i skogen sen. För några månader sen regnade det en del och då såg det ut så här på min runda. Det var lite småkämpigt att ta sig fram!

London!!

Kategori: Travel!

Det här har trots allt varit en riktigt bra ressommar fast det känns som om jag jobbat hela sommaren. Jag skrev ju för någon månad sen att ja varit utomlands tre gånger innan i sommar. Och det var såklart London, Riga och Skottland (Edinburgh) jag varit i.

I början av maj drog jag och Sara till London. Kära gamla London som har ändrats så mycket fast ändå är precis samma som när ja bodde där. Fast det är klart det är ju trots allt ganska många år sen jag flytta dit första gången. Så vore ju konstigt om det inte ändrats nåt. Sara hade aldrig vart där innan så givetvis var vi tvugna att göra så många turistgrejer vi bara hann med.

En liten utflykt!

Kategori: Allmänt

Mot stora staden (som i det här fallet är Linköping) för lite shopping av ny objektiv till kameran!! Tjoho! Möjligtvis blir det lite kläder oxå!

Sova!!

Eller nej just det jag är vaken!! Är det inte typiskt jag har en ledig dag och vips så vaknar man med tuppen men när jag jobbar är jag halvdöd fram till klockan 10! Jag vill sova!!!

Som den här lilla fisgrisen!

Jobbig dag!

Kategori: Hundarna

Imorse lite över 5 så fick ja ett mess... "Frank har rymt!!!" Typiskt dumma lilla hund!! I 50 min var han borta. Och han som är mörkrädd!! Men som tur var kom han tillbaka nästan hel... Han hade fått ett bett eller slag på ena ögat så det blev en liten tripp till vetrenären. Usch va orolig man blir!!

Finaste Flickorna!

Kategori: Allmänt

Igår va det kräftskiva igen men först var det förfest med dom finast flickorna!

Happy birthday Bästis!!

Det här kortet fick bästis igår för att hon fyllt år och fått ett nytt jobb! Grattis!! Och innehållet va en festkväll och middag i Göteborg. Trevligt värre! Tycker om presenter som ja har roligt med också.

Egg with hearts!

Kategori: Broderi

Ja brukar göra kort av mina småbroderier. Tyvärr blir dom oftast liggande på hög och samlar damm!

En Orange och en Röd

Kategori: Bakning

Bakade ju lite kakor till kräftkalaset igår.

En Morotskaka och Red Velvet Cake. Dom blev inte dom snyggaste på kort men dom va riktigt goda och väldigt uppskattade. Hmm ja måste verkligen skaffa bättre uppläggningsfat! Skärbräder är faktiskt inte det optimala.

Nu blir det mera bak!!

Kategori: Bakning

Och nu blir det en sån här kaka!

God morgon!!

Kategori: Allmänt

Idag är det verkligen höst jätte grått och det ösregnar! Fast ja tycker det är ganska mysigt när man bara kan mysa i soffan. Jag tycker också det är ganska mysigt att ha raggsockor nu när det är lite kallare. Tyvärr så är ja ju hysteriskt klumpig och halkar konstant! Förra året gick jag omkring med smurfrump större delen av hösten/vintern för ja trillat så många gånger i trappan. Men så hitta ja dom här raggsockor som är halksockor gutt tänkte jag inget mer halkande! tyvärr så är dom för stora så ja snubblar på dom istället när dom blir för långa! Typiskt!!

Klänningen har spruckit!!

Upptäckte en sorglig sak nu när ja skulle baka... Mitt rivjärn har gått sönder.

Typiskt!! Fast ännu större anledning till att åka till London!

Baka liten kaka!!

Kategori: Bakning

Va passar väll bättre än att baka lite så här på fredagkvällen?

Munch munch munch!!!

Kategori: Hundarna

Den här lilla parveln driver mig till vansinne för tillfället. Han försöker äta upp sina tassar!! Han är duktig och slutar när man säger till men sen börjar han igen när man kollar bort. Idag har han varit helt förfärlig!!

En fantastisk bro!!

Kategori: Travel!

Jag försökte få lite ordning på mina kort härom dagen. Men fastnade vid gamla kort som väckte en massa fina minnen :) För några år sedan så var jag och en kompis och reste i Californien. Vi var bland annat i
San Francisco. Jag kommer ihåg hur ja tänkte att" jaja vi måste väll åka och kolla på den där bron för det måste man ju göra när man är här" Jag trodde det bara skulle va en helt vanlig bro :P Men ja gillar verkligen den här bron. Det var overkliget att se den på riktigt. Golden gate bridge har man ju sett så väldigt många gånger på bilder och i filmer.

Filmdax!!

Kategori: Allmänt

Man skulle kunnda tro att det bor en drös med barn i det här huset :) Men det är bara ja som ska kika på film själv. Och jag får mördrömmar sjukligtlätt så ja håller mig på den här nivån ;)

Victoria Secret!!

Jag läste precis att Victoria Secret har öppnat i London!! Jag brukar ju åka till London en gång om året men har ju redan varit där i år.. Nästan så det är bud på att ta en höst/vinterresa dit också.. London blev nog helt plötsligt ännu bättre ;) När ja bodde i USA så handla ja sjukt mycke på Victoria Secret och gillar det riktigt mycke!!

Frankie!

Kategori: Hundarna

Så här såg lilla Frankie ut för nästan exakt ett år sen.

Och så här ser han ut nu!! Det har hänt en hel del med den lilla parveln.

Pinne!!!

Soppa i kopp!!

Kategori: Mat

Det finns helt klart fördelar med att bo tillsammans med en mackägare. All mat/snacks som blir för gammalt hamnar ju hemma hos oss. Ja jag vet jag är jätteäcklig som äter för gammal mat. Men ja hävdar att luktar/smakar det inte illa eller är hårigt så kan man äta det. Iallafall igår tog mackägaren med den här hemma! Och jistanes vad god den var. Verkligen en soppa ja kan rekomendera om man nu ska köpa färdigsoppor :)

Kvällsjobb!

Kategori: Allmänt

Den här veckan har ja fått kvällspasset på jobbet vilket ja egentligen inte alls tycker om (men hellre kvällspass än inget  jobb alls). Men det finns helt klart en fördel med det, att man får sovmorgon vilket gör att det känns lite som fredagkväll varje kväll :) Så nu blir det film och godis!!

Maskerad!

För några veckor sen fyllde kära syster år. Och som vanligt så hade hon maskerad :D Riktigt trevligt, som alltid :)

Fina Isabell med en otroligt äcklig jelloshot!

Fina bror som prinsessa :)

Födelsedagsbarnet!!

Jag var utklädd till en mycke hmm vacker turist :P

Mera mat!!

Kategori: Mat

Ja va inte riktigt färdig med maten förut men jobbet kallade ;) Ja nämnde ju förut dom 3 restauranger som blev mina favoriter matmässigt. Men ja har några till ja vill nämna för dom va toppen!

Här inne åt vi en kväll men vi åt bara en förrätt. Men herregud vad god den va! Det va en skaldjursrisotto. Här inne va det dessutom supermysigt lite regnskogsaktigt. Och i en regnskog finns ju förstås mygg och det gjorde det även här inne ja hade ca 20 myggbett när ja kom ut... Men det va det värt!

Svårt att få på kort hur mysigt det var...

Men min absoluta favorit blev nog ändå The End!

Det va jättemysigt och man fick se en underbar solnedgång där ifrån. Maten var toppen och här åt vi inte fisk utan någon gryta:) Men det bästa med den här restaurangen var nog ändå personalen. Vi hade en jättetrevlig servitör som berätta för oss om maten och deras traditionella rätter. Han satte sig till och med vid vårt bord när han hade rast och berätta om Turkiet och Side. Riktigt trevligt :) Dom hade även en lite strandbit där man kunde sitta i rispuffar och kika på solnedgången.

Mat mat mat!!!

Kategori: Travel!

Vi åt så fruktansvärt mycke god mat när vi var i Turkiet. Jag tycker det är riktigt roligt att äta när jag är ute och reser. Prova nya saker och äta sånt man kanske inte äter här hemma. På den här resan hade vi egentligen bara en dålig mat erfarenhet och det var här!

Det skulle ja inte rekommendera till någon om dom så fick betalt för det. Visserligen va restaurangen ganska mysig men personalen va otrevlig och maten smaka inget!

Men som sagt det va den ända dåliga matupplevelsen vi hade. Många kvällar rulla vi hem för vi åt så mycke och det var så gott! Mina topp tre matmässigt blev nog Beckhams som låg ca 10 min upp från strandpromanden, Sky lounge där käkade vi fisk och det va riktgit gott men lite dyrare än dom andra den låg nere vid hamnen. Riktigt fin utsikt. Och sen den tredje kommer ja tyvärr inte ihåg namnet på men den var top choice i lonely planet 2011 riktigt gott och riktigt trevlig personal vi käka fisk där också. Det blev faktiskt väldigt mycke fisk :)

Kossor?

Kategori: Hundarna

Man skulle kunna tro att det är två små kossor ja har här hemma:)

Hångelkalas!!

Så här ser det ut hemma hos oss just nu!

Så här har han gjort ända sen han va liten valp. Oftast somnar han också. Den håriga av dom två förstås ;)

Hotellen i Side!

Kategori: Travel!

Vi bodde ju förstås någonstans när vi var i Turkiet. Vi åkte ju ospecat så vi visste ju inte alls vart vi skulle hamna och vi väntade oss det värsta. Men ja tycker vi hade riktigt tur första hotellet vi bodde på hette Suncity och det var 4 stjärnigt. Riktigt gutt vi fick en 2rumslägenhet med kök och balkong. Dom hade 3 poler, 2 barnpoler och en vuxenpol. Personalen va trevlig men vi hade inte så mycke med dom att göra. Vi käka frukost där 2 gånger den engelskafrukosten va helt ok men den kontinentala va ingen hitt enligt mig. Men det är verkligen en hotell ja kan rekomendera. Sucity ligger ca 15min från stranden helt ok fast vägen tillbaka till hotellet var en ända lång uppförsbacke!

Vi trivdes skitbra där men sen när vi kom hem en eftermiddag så låg det en lapp under dörren att vi va tvugna att flytta. Typiskt tänkte vi och vänta oss det värsta igen:P

Men det blev ganska bra på hotell nummer två också. Det hette Ulas hotell och där fick vi ett vanligt hotellrum.   Det var ett 3stjärning hotell och det va lite skabbigare än det andra. Vi hade lite problem med dushen och några andra svenska tjejer vi prata med hade inte haft en fungerande dusch på två veckor. Personalen va riktigt trevliga här men väldigt konstiga :P Det här hotellet låg tyvärr lite längre från stranden. Det tog ca 30 min att gå dit.

Hårbollarna!

Kategori: Hundarna

Dom där två små håriga sakerna har sovit borta inatt eftersom både jag och sambon var ute på roligheter. Det är sjukt va man saknar dom bara efter en natt. Känns jätte konstigt att inte vakna av att någon pussar en i ansiktet eller kliver omkring på ens mage.

Sjukt mycke kärlek till dom här två!

Och jag vet att vissa tycker det är jätte provocerande att man kan va så förtjust i sitt djur och pratar om dom som små barn. Och jag vet att dom inte är småbarn och att man inte ska behandla dom som det.

Men dom är mina små bäbisar iallafall ;)

Ryska kräftor!

Kategori: Allmänt

Kräftor kan ju vara nåt av det godaste som finns! Nackdelen är väll att man luktar kräfta i typ en vecka efter. Det var en riktigt lyckad kväll igår. Men det är ju alltid hysteriskt trevligt när man umgås med syskonen Jacobsson :)

Värdinnorna! Värden fastna inte på bild :)

Dom små rosa i mitten är tydligen Ryska kräftor! Vet inte riktigt hur det gick till men gott va det iallafall!
Tyvärr blev ja astrött tidigt så blev en tidig kväll för mig. Lite synd men ja är ju pigg och glad idag ;) Såg på fejjan att vissa andra inte gick och la sig förrens vid 5 tiden imorse ;)

Kräftskiva!!

Kategori: Allmänt

Nu blir det kräftskiva hos finaste Sara!!

Vattenkrig!!

Kategori: Travel!

Utflykt nummer 2! Vi bestämdes för en bussresa upp i bergen för att se nåt annat än bara hav och strand och vi blev toknöjda :) Det var en riktigt lyckad utflykt. Visst fanns det några nackdelar så ja berättar om dom först så vi får det tråkiga överstökat:P Vi blev uppdelade i två olika bussar en tysktalande och en engelsktalande. Vi var i den engelsktalande och dom prata tyska hela tiden!! Ett tag trodde vi att vi hamnat på fel buss men det hade vi inte så det va riktigt tråkigt. Och vår guide var helt värdelös. Men vi lyssnade på dom andra guiderna så det funka ganska fint iallafall.

Vi åkte i en sån här öppenbuss vilket va jätte skönt. Det fläckta ganska gutt :) Mellan varje säte i vår buss satt det en vattenflaska "schysst" tänkte vi för varmt var det ju. Så hörde vi guiden säga nåt till damerna längst fram om vattnet. Sen körde den andra bussen om oss och damerna börja kasta vatten på den och vattenkriget va i full gång. Askul och skönt att få iskallt vatten på sig lite då och då. Dom som inte hade vattnetäta kameror kanske  hade uppskattat lite förvarning ;)

Vi besökte lite olika ruiner som säkert hade en jätteintressant historia ifall vår guide hade gjort sig besväret att berätta den. Det va välidigt vackert iallafall. Sen åkte vi förbi ett turkisktspa. Vi prova inte nåt sånt när vi var där men ja har hört att det ska va riktigt bra och skönt.

Vi besökte även ett litet zoo. Det va helt ok om inte jämför det med Kolmården;) Det var mest fåglar och getter. Men dom hade även en sebrian husky (en hund alltså). Det tyckte vi va lite mystiskt.

Vi stannade på en restaurang som låg vid en jättevacker sjö. Där kunde man även rida på åsnor och besöka en moské. Så var det två jättesöta små tjejer som sålde armband:) Även lunchen på den här utflykten va riktigt god. Man kunde välja på grillad kyckling eller fisk.

Det bästa var iallafall det sista stoppet. Hidden paradise och det va verkligen ett paradis inte så gömt kanske men väldigt vackert. Det va ett vattenfal indelat i 3 våningar. Längst ner kunde du fiska, mellan bada och den högst upp kunde du bada med fiskar. Vi gick högst upp och lyckades komma upp dit mycke tidigare än dom andra så vi var säkert där i 10 minuter själva och då kändes det verkligen som ett gömt paradis.

Middag!!

Kategori: Allmänt

Bjud middag är det bästa!!!

Insekter!

Kategori: Foto

Hatar ja egentligen.. Eller hatar kanske inte är rätt ord men ja får lite smått panik när dom är på mig.. Men ja är väldigt fascinerad av att fota dom med makroobjektivet :)

Så blev det ett fint höstkort på pojkarna också.

Utflykter i Turkiet!

Kategori: Travel!

Ja tänkte skriva lite mer om Turkiet typ om utflykter, boendet vad/var vi käkade och så. Kanske inte är någon som intresserad men ja tycker det är kul :P Så ja tänkte börja med utflykter. Vi gjorde två stycken, en bussutflykt och en båtutflykt.

Tyvärr kommer ja inte ihåg vad företaget hette men båten hette Linda så frågan är om inte företaget hette så också. Vi bokade biljetterna på stranden sa vilket hotell vi bodde på så kom dom o plocka upp oss där så betala vi på båten. Kändes bra tyckte vi :)

Båten vi åkte med.

Tyvärr tyckte inte jag det va någon höjdarutflykt men va på havet är ju alltid trevligt:) Först stannade vi på ett ställe där vi spanade efter havssköldpaddor och vi lyckades se en precis innan vi åkte vidare men ja tror vi va dom ända som såg någon. Andra stoppet blev på Manavgat floden det va ganska häftigt på ena sidan stranden va havet där det va ca 27 grader varmt i vattnet och på andra sidan var floden där det va ca 12 grader.

Vi åkte förbi en ö som hette Dolphin Island också där det är vanligt att man ser delfiner. Men där åkte vi förbi på 5 sekunder och dom sa "tyvärr såg vi inga idag" Sen gjorde vi några badstopp bara och sen va det mest åka båt. Klart att det va fint och trevligt att åka båt men ändå lite av en besvikelse. Men det kosta knapt nåt alls och vi fick en fruktansvärt god lunch ;) En annan lite tråkig sak va att dom prata nästan bara tyska på båten. Fast dom fråga när vi boka vilket språk vi prata så dom kunde anpassa sig efter det.

På det hela taget va det en mycke trevlig dag och gillar man havet och åka båt så tycker ja man ska gör en båttripp :) Utflykt nummer 2 får bli imorgon ;)

Turkiet!!

Kategori: Travel!

Va ju som sagt på semester förra veckan. En vecka i Side blev det och det va UNDERBART!!

Det här med böcker...

Kategori: Böcker

Förr va ja en riktigt bokmal ja läste typ 1 bok i veckan. Jag älskade det.. Fly in i en annan värld och bara drömma sig bort. Fantasy är nog min favorit genre men ja läste allt!! Men nu har ja inte läst en bok på 2-3 år. Men så förra veckan va ja på semester och tog med mig en bok för skojs skull som ja absolut inte trodde ja skulle läsa :P Men oj va fel ja hade ja läste ut boken under veckan och nu har ja nog fått tillbaka min läslust :)

Det va en fantasybok förstås :) och extra kul med boken är att det är en gammal klasskamrat till mig som har skrivit den. Den va riktigt bra. Jag är riktigt imponerad!

Igår...

Kategori: Allmänt

... Var det 11 år sen 2 flygplan krascha in i World Trade Center... Sjukt.. Ja kommer ihåg precis va ja gjorde när ja fick reda på det (men kommer knappt ihåg va ja gjorde igår) För några år sen hade ja chansen att va på ground zero på årsdagen. Det va otroligt hemsk, vackert och magiskt på samma gång.. Stämningen va väldigt speciel...

Två ljuspelare som symbolerar tvillingtornen...

Dom hade brandbilar överallt där dom visade bilder från när det hände.

Till minne av alla dom som dog.

Det fanns en brandstation precis jämte tvillingtornen och den stationen förlora nästan alla sina brandmän.
Dom var först på plats och dom flesta blev kvar inne i tornen när dom rasade...